Witaj, Nieznajomy

Forum wykorzystuje tzw. mechanizm ciasteczek (ang. cookies). U偶ywaj膮c forum wyra偶asz zgod臋 na ich przechowywanie w pami臋ci przegl膮darki i twojego komputera. Je偶eli nie zgadzasz si臋 na ich wykorzystanie, zmie艅 ustawienia przegl膮darki.

Ostatnia wizyta: Obecny czas: 艢ro, 22 Maj 2019, 17:46


Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina




Zamkni臋te forum Ten temat zosta艂 zablokowany, nie mo偶esz edytowa膰 ani pisa膰 nowych post贸w.  [ 1 post ] 
Autor Wiadomo艣膰
 Temat postu: Wioska Fantasy 3.5!
PostWys艂any: Wto, 27 Sty 2015, 21:15 
W艂ochata dzidzia
Awatar u偶ytkownika

Do艂膮czenie: Wto, 29 Kwi 2008, 13:14
Posty: 1813
Miejscowo艣膰: Pozna艅
:akapit:Wykrzyknik w nazwie tematu to zwyk艂y wykrzyknik, silni臋 da si臋 liczy膰 tylko z liczb naturalnych.

Witajcie.


:akapit:G艂贸wny w膮tek dotychczasowej fabu艂y zosta艂 z rozmachem zako艅czony, rozpoczyna si臋 tym samym nowy rozdzia艂. W wielu momentach prowadzi艂em graczy na si艂臋, wpychaj膮c ich bezlito艣nie w przygod臋, jak膮 wymy艣li艂em - by艂o to b艂臋dem, ale maj膮c ju偶 ten scenariusz, musia艂em trzyma膰 si臋 go do ko艅ca, inaczej ca艂o艣膰 nie mia艂aby sensu. Ju偶 par臋 miesi臋cy temat przyszed艂 mi do g艂owy pomys艂, jak gra powinna wygl膮da膰, jak nale偶y rozwi膮za膰 kwesti臋 pewnego ideowego konfliktu mi臋dzy graczami chc膮cymi po prostu porozmawia膰 ze sob膮 w Wiosce odgrywaj膮c na luzie, a tymi chc膮cymi jakich艣 przyg贸d. 呕eby pomys艂 wprowadzi膰 w 偶ycie, potrzebowa艂em zamkni臋cia ca艂ego w膮tku i wypuszczenia postaci z ich ci臋偶kiej sytuacji.

:akapit:Najstarsi forumowi wyjadacze pami臋taj膮 czasy pierwszej Wioski na tym forum, prowadzonej pierwotnie przez Gerroda i Rica, p贸藕niej z Idvarem ale bez owego pierwszego z za艂o偶ycieli. Nazwijmy tamten okres Wiosk膮 1.0. P贸藕niej przysz艂a Wioska 2.0 zwi膮zana z przyj臋ciem Oska na trzeciego MG oraz gar艣ci膮 technicznych usprawnie艅. Jak cz臋艣膰 z was wie, mocno nawi膮zuj臋 do tamtej Wioski - zapo偶yczy艂em z niej liczne nazwy i koncepcje BN贸w, og贸lne pomys艂y na lokacje oraz ide臋 fina艂u fabu艂y przez walk臋 z nekromant膮 na Jagodowym Wzg贸rzu. Po tym finale Wioski 2.0 rozegranym po cz臋艣ci na 偶ywo, rozgrywka po偶y艂a jeszcze jaki艣 czas i pad艂a z braku aktywno艣ci. Ostatnie posty w niej pada艂y pod koniec 2010 roku. P贸艂tora roku p贸藕niej zacz臋艂y kr膮偶y膰 po forum pomys艂y odnowienia forumowego RPGa z now膮 ekip膮, od zera. W grudniu 2012 roku wysun膮艂em propozycj臋, 偶e zajm臋 si臋 tym sam i umieszcz臋 wszystko w swoim Eiranie. Spotka艂a si臋 z zaskakuj膮cym entuzjazmem i w ten oto spos贸b wyl膮dowali艣my w Wiosce 3.0.

:akapit:A teraz, jak m贸wi nazwa w膮tku, czas na Wiosk臋 Fantasy 3.5. B臋dzie si臋 wi膮za膰 z paroma nowinkami, wieloma usprawnieniami, licznymi modyfikacjami i potrzeb膮 sporego zaanga偶owania nie tylko z mojej strony - bo cz臋艣膰 dotyczy i was, aktywnych graczy.
:akapit:Czas wi臋c na drobn膮 list臋 zmian zwi膮zanych z now膮 wersj膮 - mniejszych i wi臋kszych. Wkr贸tce poni偶sze punkty stan膮 si臋 linkami do temat贸w, kt贸re pozak艂adam lub b臋d臋 modyfikowa艂. Wi臋kszo艣膰 jest ju偶 dok艂adnie obmy艣lona, wymaga spisania i czytelnego, zrozumia艂ego dla wszystkich przedstawienia na forum.
  • System podzia艂u graczy na dwie grupy
    Ten pomys艂 jest rdzeniem ca艂ej prezentowanej w temacie zmiany numerk贸w. Opisz臋 go wi臋c skr贸towo. Wielu graczy liczy艂o na to, 偶e Wioska b臋dzie trzyma膰 si臋 starych tradycji rozgrywki kr臋c膮cej si臋 wok贸艂 spo艂ecznych stosunk贸w i budowania swojej osady na odludziu - odgrywania pracy, codziennego 偶ycia i towarzyskich relacji w realiach fantasy. Pozosta艂ej cz臋艣ci podoba艂a si臋 moja idea konwencji zdecydowanie bardziej przygodowej. W starej fabule ci臋偶ko by艂o pogodzi膰 te dwa r贸偶ne podej艣cia. Teraz nie b臋dziemy ich godzi膰. Gracze podziel膮 si臋 na dwie grupy, jedna b臋dzie bawi膰 si臋 obyczajowym kreowaniem klimatu wioski, druga za艣 rzuci si臋 w wir wielkiej, epickiej opowie艣ci. Ale oczywi艣cie wszystko nie mo偶e by膰 tak proste, bo wysz艂yby po prostu dwie osobne sesje w r贸偶nych konwencjach - a Wioska ma pozosta膰 Wiosk膮. Rozwi膮zanie problemu jest proste - wyb贸r gracza nie b臋dzie sta艂y. Ktokolwiek stwierdzi, 偶e chce zmieni膰 konwencj臋, b臋dzie m贸g艂 kr贸tko po swej deklaracji i stworzeniu fabularnego pod艂o偶a dla takiej zmiany wewn膮trz gry cieszy膰 si臋 przeniesieniem do drugiej z grup. Opowie艣膰 b臋dzie si臋 toczy膰, lecz ju偶 nie b臋dzie ci膮gn膮膰 ze sob膮 wszystkich - a tylko ch臋tnych graczy.
  • Przeniesienie informacji na temat 艣wiata na Eira艅sk膮 Wiki
    Nie by艂o chyba bardzo g艂upim pomys艂em stworzenie opisu 艣wiata przez pryzmat stereotyp贸w i odniesienia si臋 tylko do najwa偶niejszych g艂upot oraz opisanie szeroko paru kwestii najwa偶niejszych dla chc膮cych bardziej si臋 zaanga偶owa膰 graczy. Mimo to lepszym pomys艂em jest przedstawienie odbiorcom bogatych, szeroko i szczeg贸艂owo om贸wionych reali贸w. Og贸lniki dla chc膮cych po prostu szybko pogra膰 pozostan膮 na forum - b臋d膮 si臋 nadawa膰 doskonale dla graczy zainteresowanych raczej gr膮 w grupie wioskowej. Jednak dla ka偶dego, kto zechce bawi膰 si臋 niuansami i smaczkami 艣wiata i podda膰 si臋 maksymalnej immersji, baza danych b臋dzie do znalezienia na zewn膮trz, na Wiki Eiranu - by nie za艣mieca膰 dzia艂u technicznego tutaj, a korzysta膰 z zalet skryptu wiki. Sie膰 link贸w z艂o偶ona z rozbudowanych w r贸偶nym stopniu, mniej lub bardziej szczeg贸艂owych artyku艂贸w pozwalaj膮cych 艂atwo ukazywa膰 wszelkie powi膮zania i og贸ln膮 sp贸jno艣膰 to wed艂ug mnie najlepszy spos贸b 艣cis艂ego i konkretnego ukazywania reali贸w. Dodam, 偶e nie jest to z mojej strony jaka艣 autoreklama - Eira艅ska Wiki powsta艂a g艂贸wnie dla Wioski, nie czerpi臋 z niej 偶adnych korzy艣ci, nie ma tam link贸w do czegokolwiek zewn臋trznego i nie konkuruje z Anduin膮, bo jest po prostu moj膮 piaskownic膮.
  • Opcjonalnie: Wprowadzenie 艣cis艂ej mechaniki
    Domy艣lam si臋, co gracze musieli czu膰, kiedy sukces lub pora偶ka ich ka偶dego dzia艂ania zale偶a艂a w sumie tylko od mojego widzimisi臋 (oraz czasem rozs膮dku, kt贸ry te偶 udawa艂o si臋 nieraz pomija膰) - mnie samego nieraz mierzi艂 ten stan rzeczy. Mam w zanadrzu pomys艂 na mechanik臋 w pewnym stopniu nawi膮zuj膮c膮 do systemu balansu, kt贸ry w Wiosce dotychczas funkcjonowa艂. P贸ki co to pomys艂 - wymaga jeszcze wiele pracy. Nadal to ja ustala艂bym stopnie trudno艣ci (co zwykle le偶y raczej w gestii podr臋cznika, wi臋c tu by艂oby elementem tworzenia systemu), dawa艂bym sytuacyjne premie i kary (co le偶y gdzie艣 po艣rodku na og贸艂; zastrzegam 偶e w przypadku Wioski nadal faworyzowa艂bym nieco graczy pisz膮cych 艂adnie i z zaanga偶owaniem) oraz dobiera艂 si艂臋 przeciwnik贸w (co na og贸艂 ju偶 jest w 90% i tak robot膮 MG). Stara艂bym si臋 by膰 sprawiedliwy i konsekwentny oczywi艣cie, ale czy warto pr贸bowa膰 tego rozwi膮zania, zadecydujcie wy. B臋dzie dotyczy膰 tylko graczy chc膮cych wysy艂a膰 swe postacie na przygody - w tym sensie, 偶e dla nich b臋dzie wi膮za膰 si臋 z konieczno艣ci膮 wprowadzenia modyfikacji w kartach. Czy to gra warta 艣wieczki - pytam o to was. Wkr贸tce opisz臋 skr贸towo za艂o偶enia ca艂ego systemu, ale zapraszam do zadawania pyta艅 ju偶 tu i teraz - potem si臋 je przeniesie.
  • Ujednolicenie wiadomo艣ci o 艣wiecie
    W trakcie prowadzenia Wioski podj膮艂em kilka dramatycznych dla mnie wr臋cz decyzji na temat paru element贸w Eiranu. Drastyczna zmiana geografii to najwa偶niejsza z nich. Uda艂o si臋 to zrobi膰 na zasadach tzw. retconu - czyli przyj臋cia tego za zmian臋 zachodz膮c膮 poza ramami czasu i udawania, 偶e tak by艂o od zawsze. Posz艂o, bo wiele odniesie艅 do geografii nie by艂o - cho膰 i tak podr贸偶 s艂awetnego konwoju musia艂em gdzie艣 tam sobie w g艂owie przerobi膰. Czeka mnie sporo 艣ledztwa w r贸偶nych postach rozgrywki, kt贸re kto艣 m贸g艂by zechcie膰 poczyta膰, bo znajdzie si臋 tam wiele potwork贸w, jak Caspien patrz膮cy na wsch贸d i widz膮cy rozleg艂e r贸wniny w miejscu, gdzie obecnie s膮 g贸ry o wiele wy偶sze ni偶 te na zachodzie doliny. W praktyce na teraz wa偶niejsze s膮 te mniej dramatyczne potworki, o kt贸rych zadecydowa艂em niedawno - wprowadzenie j臋zyk贸w, stworzenie konkretnego systemu monetarnego, par臋 drobniejszych g艂upot, kt贸rych nawet ju偶 mi si臋 nie chce przypomina膰. Ca艂e te informacje trzeba ujednolici膰 w kilku r贸偶nych miejscach, zunifikowa膰 porz膮dnie ca艂o艣膰 艣wiata - ale to ju偶 moja robota i postaram si臋 nie zwraca膰 na siebie zbyt du偶ej uwagi w tej kwestii, poza jednym najwa偶niejszym dla was zagadnieniem z nast臋pnego punkciku...
  • Modernizacja Kart Postaci
    Od graczy deklaruj膮cych ch臋膰 uczestnictwa w przygodzie (cho膰by deklarowali takow膮 nawet za milion lat po tym milionie lat grania w grupie wioskowej) b臋d臋 wymaga艂 sporego dopieszczenia KaP. Dlaczego? Po pierwsze - primo - wy偶ej wymieniona unifikacja 艣wiata, przede wszystkim w艂a艣nie wprowadzenie j臋zyk贸w, zmiana warto艣ci waluty i mo偶e drobne geograficzne szczeg贸艂y. Po drugie - primo - by膰 mo偶e zechcecie wprowadzenia mechaniki, kt贸ra b臋dzie wi膮za膰 si臋 z wielkim zniszczeniem i zbudowaniem od nowa waszych list zdolno艣ci. A po trzecie - primo ultimo - nie zamierzam ju偶 ci膮ga膰 waszych postaci ku przygodzie (ju偶 nie kwestia wyboru gracza, tylko po prostu wyja艣nienia wewn膮trz fabu艂y) wy艂膮cznie bezczeln膮 i prostack膮 gro藕b膮 艣mierci. Ok, powiecie, ale to tw贸j problem, a nie nasz. Ot贸偶 jednak nie. Bohaterowie potrzebuj膮 motywacji. Potrzebuj膮 mie膰 swoje problemy, pogl膮dy, pragnienia, powi膮zania, przesz艂o艣膰 - wysz艂o mi to przypadkowo, ale mo偶emy to nazwa膰 od dzi艣 regu艂膮 5P. Z ka偶dym ch臋tnym z przyjemno艣ci膮 om贸wi臋, w jaki spos贸b mo偶na by wzbogaci膰 charakterystyk臋 postaci, by by艂o to interesuj膮ce i da艂o si臋 wykorzysta膰. Zalecam zainteresowa膰 si臋 tym p贸ki jeszcze nie mam 艣cis艂ego pomys艂u na fabu艂臋, bo potem to zacznie si臋 wciskanie w wasze karty kit贸w, kt贸re mi dora藕nie pomog膮. Charakterystyka postaci ma by膰 bogata, ma dawa膰 poczucie, 偶e to osoba, kt贸ra 偶yje. W warunkach grania w RPG przez forum nie jest to szczeg贸lnie 艂atwe i wymaga troch臋 pomy艣lunku oraz wk艂adu ka偶dej ze stron. Bohatera, kt贸ry ma motywacje, jest pod tym wzgl臋dem dopieszczony przez autora, 艂atwo prowadzi膰 ku wszelkim przygodom i w膮tkom, a i gracz w贸wczas odczuwa, 偶e nie jest ci膮gni臋ty si艂膮, tylko to w艂a艣nie do jego wyj膮tkowej postaci kierowana jest adresowana w艂a艣nie do niego i jego charakterystyki cz臋艣膰 fabu艂y.
  • Poradnik gracza
    Czemu do tylu informacji dorzuca膰 jeszcze dodatkowy poradnik? Bo mog臋. Nieobowi膮zkowa, og贸lna lekturka si臋 przyda. Jest regulamin, s膮 tematy opisuj膮ce "system" i 艣wiat, jest przewodnik krok po kroku po tworzeniu karty postaci (kt贸ry te偶 zapewne zrewiduj臋, by przy艂o偶y膰 wi臋ksz膮 wag臋 do sposobu, w jaki bohatera w og贸le wymy艣la膰), brakuje czego艣, co udziela艂oby porad w kwestii samego grania. Chcia艂bym w nim zawrze膰 og贸lnoRPGowe porady dla nowicjuszy w ca艂ej dziedzinie, kilka wyja艣nie艅 regu艂 i konwencji, ale i pewnie dla starych, do艣wiadczonych graczy co艣 by si臋 znalaz艂o. Przyda si臋 bowiem kilka wzmianek o tym, jak ja ze swojej strony chcia艂bym widzie膰 rozgrywk臋 - nie by艂yby to zasady, kt贸rych nale偶y si臋 trzyma膰, raczej oficjalne podzielenie si臋 swoj膮 wizj膮 paru spraw zwi膮zanych z wygl膮dem post贸w, interakcj膮 i odgrywaniem. My艣l臋, 偶e w 艣wietle podzia艂u graczy na mniej i bardziej gotowych do anga偶owania si臋 w rozgrywk臋, takie opublikowanie pomys艂u na kszta艂t Wioski jest nawet na miejscu.
  • Renowacja dzia艂u technicznego
    Przy ca艂ych tych zmianach przyda si臋 zrobienie niewielkiego porz膮dku w ca艂ym dziale technicznym. B臋dzie wi膮za膰 si臋 ze scaleniem kilku grup temat贸w w pojedyncze w膮tki, przeniesieniem paru drobnostek do konkretniejszych 藕r贸de艂 informacji, czytelniejszym nazwaniem i uporz膮dkowaniem tre艣ci widocznej z poziomu dzia艂u oraz archiwizacj膮 pewnych trac膮cych aktualno艣膰 element贸w.

:akapit:Ju偶 jutro wybudz臋 w grze postacie, kt贸re zapad艂y w przyjemny i koj膮cy sen po walce na zamku. Czeka nas jaki艣 czas grania lu藕nego w tej obyczajowej konwencji wewn膮trz-wioskowej. Wielka chwila rozkr臋cenia nowego rozdzia艂u nadejdzie, gdy grupa z Idiranu przyb臋dzie do Anduiny po za艂atwieniu swoich spraw tam偶e. Do tego momentu zapewne pozbieram deklaracje aktywnych graczy w kwestii wyboru grupy i zajm臋 si臋 wi臋kszo艣ci膮 wy偶ej wymienionych rewizji, usprawnie艅 i nowinek. Wszystkie zmiany b臋d膮 roz艂o偶onym w czasie procesem, kt贸rego tempo pewnie zmniejszy brutalno艣膰 zimowej sesji, ale og贸艂em mo偶emy to ju偶 艣mia艂o powiedzie膰, skoro pierwsza fabu艂a jest zamkni臋ta, a ja ju偶 jestem got贸w zbiera膰 wasze deklaracje i uwagi na temat nowej wersji: witam w Wiosce Fantasy 3.5!

_________________
Wioska Anduina stan臋艂a otworem dla podr贸偶nik贸w i awanturnik贸w - zawitaj do niej czym pr臋dzej!


G贸ra
Offline Profil E-mail  
 
Wy艣wietl posty z poprzednich:  Sortuj wed艂ug  
Zamkni臋te forum Ten temat zosta艂 zablokowany, nie mo偶esz edytowa膰 ani pisa膰 nowych post贸w.  [ 1 post ]  Moderator: MG Wioski

Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina


Kto jest na forum

U偶ytkownicy przegl膮daj膮cy to forum: Brak zarejestrowanych u偶ytkownik贸w oraz 1 go艣膰


Nie mo偶esz zak艂ada膰 nowych temat贸w na tym forum
Nie mo偶esz odpowiada膰 w tematach na tym forum
Nie mo偶esz edytowa膰 swoich post贸w na tym forum
Nie mo偶esz usuwa膰 swoich post贸w na tym forum
Nie mo偶esz dodawa膰 za艂膮cznik贸w na tym forum

Szukaj:
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group