Witaj, Nieznajomy

Forum wykorzystuje tzw. mechanizm ciasteczek (ang. cookies). U偶ywaj膮c forum wyra偶asz zgod臋 na ich przechowywanie w pami臋ci przegl膮darki i twojego komputera. Je偶eli nie zgadzasz si臋 na ich wykorzystanie, zmie艅 ustawienia przegl膮darki.

Ostatnia wizyta: Obecny czas: 艢ro, 19 Gru 2018, 00:23


Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina




Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 19 posty(贸w) ] 
Autor Wiadomo艣膰
 Temat postu: Geopolityka w 艣wiatach fantasy
PostWys艂any: Nie, 11 Sty 2015, 15:52 
W艂ochata dzidzia
Awatar u偶ytkownika

Do艂膮czenie: Wto, 29 Kwi 2008, 13:14
Posty: 1813
Miejscowo艣膰: Pozna艅
No hejo. Wczoraj czy przedwczoraj gadali艣my na shoucie (i z Rikiem na gadu co艣 tam zamieni艂em par臋 s艂贸w) generalnie o rozmieszczeniu pa艅stw w 艣wiecie i o ich budowie. Mamy na przyk艂ad:
- Siedem Kr贸lestw z Westeros w PLiO, b臋d膮ce istotnie jednym wielkim kr贸lestwem zajmuj膮cym w praktyce ca艂y kontynent. Jest ono podzielone na kilka terytori贸w o sporej autonomii i znacznie si臋 od siebie r贸偶ni膮cych pod wzgl臋dem kultury ich mieszka艅c贸w, szczeg贸lnie odseparowanych pod wzgl臋dem rodzin szlacheckich ze wzgl臋du na system wasalstwa.
- 艢r贸dziemie - du偶o "bezpa艅skich" terytori贸w (g艂贸wnie by艂y Arnor) i poza du偶ymi pa艅stwami ludzi, sporo rozsianych r贸偶nie krain elfickich i krasnoludzkich, zamieszkuj膮cych po prostu wsz臋dzie te tereny, kt贸re im pasuj膮. Jednak Moria czy Lorien to w praktyce konkretne kr贸lestwa, a nie 偶adna miasta-pa艅stwa czy inne drobne twory.
- Stary 艢wiat z Warhammera skoncentrowany w 90% wok贸艂 jednego wspania艂ego Imperium Sigmara o gabarytach Cesarstwa Niemieckiego czas贸w 艣wietno艣ci i istotnie wszystko si臋 zgadza w kwestiach klimatu i wielu innych, cho膰by dlatego, 偶e mapa Starego 艢wiata to praktycznie mapa Ziemi tylko ze 艣miesznymi zmianami (ale Abeir Toril o kt贸rym mowa zaraz te偶 pope艂nia ten grzech)
- w Faerunie poza du偶膮 ilo艣ci膮 r贸偶nych pa艅stewek o r贸偶nej wielko艣ci bardzo przyci膮gaj膮ce uwag臋 niezale偶ne pa艅stwa. W istocie Neverwinter, Waterdeep i Wrota Baldura to chyba najwa偶niejsze miejsca dla RPGowania w FR.
- w licznych amatorskich cienkich 艣wiatach oczywi艣cie kontynenty wielko艣ci Polski (oceniaj膮c po czasie w臋dr贸wek i po prostactwie rozmieszczenia miast i og贸lnie tej geopolityki ca艂ej) zawieraj膮ce mimo tego brzegi ogromnego oceanu (za kt贸rym nie wiadomo co jest), ogromn膮 pustyni臋, ogromn膮 puszcz臋 oraz g贸ry wi臋ksze od Himalaj贸w. W tych 艣wiatach mamy oczywi艣cie zawsze pa艅stwo elf贸w, pa艅stwo krasnolud贸w, pa艅stwo z艂ych ludzi, pa艅stwo dobrych ludzi i na tym ca艂o艣膰 si臋 ko艅czy.

W Eiranie pod wzgl臋dem tej ilo艣ci pa艅stw to niestety pope艂niam grzech ostatniego punktu, bo na ca艂ym globie kraj贸w jest jak na lekarstwo. 艢wiat sk艂ada si臋 z naprawd臋 wielkich kr贸lestw, co boli szczeg贸lnie w przypadku naszego RPGlandu czyli Darvanu, kt贸ry mia艂 by膰 sporo mniejszy i mniej zr贸偶nicowany klimatycznie, ni偶 ostatecznie wypada.
Ca艂o艣膰 staram si臋 naprawia膰 realnie opisuj膮c klimat poszczeg贸lnych miejsc (czyli skoro Darvan si臋ga szeroko艣ci geograficznej Gibraltaru, to jako艣 to prze艂kn臋 i dam tam gor膮ce panienki tereny) oraz urozmaicaj膮c te kilka pa艅stw. Nie zamierzam ju偶 rozbija膰 tych wielkich kr贸lestw na mniejsze, bo by艂yby to zmiany na si艂臋 - obecna sytuacja ma mocne uzasadnienie i uwa偶am 偶e sens. Jednak poszczeg贸lne regiony tych wielkich kraj贸w b臋d膮 si臋 mocno od siebie r贸偶ni膰, na mod艂臋 Westeros. I dorzuc臋 te偶 zapewne jakie艣 pa艅stwa-miasta (rodem z FR) oraz r贸偶ne rasowe enklawy (rodem ze 艢r贸dziemia). Jednocze艣nie, jak m贸wi艂 Osek - podzia艂y nie s膮 konieczne, wszystko zale偶y od tego, w jaki spos贸b powsta艂a wielko艣膰 pa艅stwa i jaka by艂a polityka tych, kt贸rzy je stworzyli. Ale akurat w sytuacjach z mojego 艣wiata, podzia艂y s膮 sensowne. Cho膰by kraj elf贸w maj膮cy w swych granicach dwie wielkie wyspy musi mie膰 w sobie zawarte r贸偶nice mi臋dzy wyspiarzami a mieszka艅cami kontynentu.

Jak prezentuje si臋 kwestia roz艂o偶enia pa艅stw i ich budowy w waszych autorskich 艣wiatach? Jakie widzieli艣cie ciekawe rozwi膮zania i patenty w innych tworach?

_________________
Wioska Anduina stan臋艂a otworem dla podr贸偶nik贸w i awanturnik贸w - zawitaj do niej czym pr臋dzej!


G贸ra
Offline Profil E-mail  
 
 Temat postu: Re: Geopolityka w 艣wiatach fantasy
PostWys艂any: Nie, 11 Sty 2015, 16:03 
Magnificent man.
Awatar u偶ytkownika

Do艂膮czenie: Pon, 06 Gru 2010, 23:58
Posty: 1608
Miejscowo艣膰: Zasiedmiog贸roostrowiec 艢wi臋tokrzyski
B臋d臋 musia艂 zrobi膰 jaki艣 temat dla mojego 艣wiata, bo to , czym s膮 pa艅stwa, to w gruncie rzeczy terny kt贸re wci膮偶 s膮 zdolne do zamieszkania po Zdarzeniu. Istnia艂o miasto Gromdaeqrm , krasnoludzka pot臋ga, kt贸ra zosta艂a zniszczona w wyniku rajdu wielkich klan贸w pirackich z Dzikch Od艂amk贸w - o geografii , a zasadniczo kosmografii sporo ostatnio my艣la艂em. Zasadniczo do tej pory krasnoludy zachowywa艂y si臋 wobec obcych troch臋 jak Japo艅czycy- praktycznie ca艂kowite odseparowanie...

_________________
Jarkendar Suthay-Rath,Wioska Anduina
The world is grey, the mountains old, The forge's fire is ashen-cold;
No harp is wrung, no hammer falls: The darkness dwells in Durin's halls;
The shadow lies upon his tomb In Moria, in Khazad-d没m.


G贸ra
Offline Profil E-mail  
 
 Temat postu: Re: Geopolityka w 艣wiatach fantasy
PostWys艂any: Nie, 11 Sty 2015, 21:26 
W艂ochata dzidzia
Awatar u偶ytkownika

Do艂膮czenie: Wto, 29 Kwi 2008, 13:14
Posty: 1813
Miejscowo艣膰: Pozna艅
A spisz臋 na szybko pa艅stwa Eiranu bo i tak nie zabior臋 si臋 za opowiadanie jak s艂ucham nowej muzyki.

  • Kr贸lestwo Fyntarii - stolica: Feniksja - najwi臋ksze i najwa偶niejsze z pa艅stw zdominowanych przez ludzi, zamieszkuje je r贸wnie偶 ogromna wi臋kszo艣膰 nizio艂k贸w. Kraj ten jest bezpo艣rednim spadkobierc膮 dziedzictwa Imperium Halvengardu z wi臋kszo艣ci膮 jego si艂y, ale te偶 ogromnymi podzia艂ami. Fyntaria funkcjonuje w systemie wasalskim, a najwa偶niejsi z lord贸w w艂adaj膮 ca艂ymi, wielkimi regionami, z kt贸rych wi臋kszo艣膰 ma wyra藕nie odr臋bn膮 kultur臋. W obr臋bie Fyntarii funkcjonuje kilka niezale偶nych pa艅stw-miast, mi臋dzy innymi Enklawa Elezejska b臋d膮ca w du偶ej mierze niezale偶nym terenem nizio艂k贸w. Jednym z najwa偶niejszym element贸w trzymaj膮cych ca艂e kr贸lestwo w kupie jest uniwersalna idea zakon贸w rycerskich i kap艂a艅skich, kt贸re poza spe艂nianiem swojej 艣wi臋tej funkcji, stanowi膮 rami臋 stolicy na wszystkich ziemiach Fyntarii.
  • Kr贸lestwo Andalirii - stolica: Gordaligard - najstarsze z pa艅stw ca艂ego 艣wiata, funkcjonuj膮ce od ponad dw贸ch tysi臋cy lat w niemal niezmiennej formie. Odwieczny dom krasnolud贸w, a od pocz膮tk贸w nowej ery r贸wnie偶 i gnom贸w. W艂adza jest silnie scentralizowana w twardej r臋ce kr贸la, mimo silnych rodowych podzia艂贸w ca艂ego pa艅stwa. Poszczeg贸lne z g艂贸wnych klan贸w trzymaj膮 piecz臋 nad wielkimi podziemnymi miastami. Tereny zamieszkiwane przez gnomy posiadaj膮 autonomi臋 w pewnym stopniu, jednak i tak odpowiadaj膮 przed kr贸lem i zachowuj膮 zupe艂n膮 sp贸jno艣膰 z kr贸lestwem. Mimo wielkich teren贸w, trudne, g贸rskie tereny s膮 ci臋偶kie do zamieszkania, co sprawia, 偶e w Andalirii nie ma 偶adnych enklaw ani nic w tym stylu - ma艂o kto poza krasnoludami jest zdolny te ziemie zamieszkiwa膰.
  • Kr贸lestwo Vin'Alir - stolica: Alis'Enaira - elfickie pa艅stwo charakteryzuj膮ce si臋 sporym zr贸偶nicowaniem kulturalnym poszczeg贸lnych szczep贸w oraz innych ras zamieszkuj膮cych je. W艂adza jest silnie rozproszona i niezbyt odczuwalna, mimo to ma艂o komu 艣pieszy si臋 do rozbijania Vin'Alir na mniejsze pa艅stewka. Po pierwsze, elficcy lordowie wiedz膮, 偶e sp贸jno艣膰 daje im si艂臋, a po drugie sama puszcza posiada w sobie ogromn膮 si艂臋, kt贸ra jest niepodzielna i gotowa przeciwstawi膰 si臋 bratob贸jczej wojnie na swych ziemiach. Cho膰 poszczeg贸lne miasta nie s膮 wi臋c idealnie sp贸jnego kr贸lestwa, nie dochodzi do roz艂am贸w, a armia mo偶e pozosta膰 jedna i skuteczna. Do kr贸lestwa nale偶膮 dwie wa偶ne wyspy, czyli Amlidon i Arkarona. Poza elfami w ich lasach spotyka si臋 wielu sidian贸w, felian i mermen贸w. Najwa偶niejsz膮 z rasowych enklaw jest spory teren Neradonu, nale偶膮cy do mrocznych elf贸w, rozwini臋ty g艂贸wnie w podziemiach. Wewn膮trz niego od dawna funkcjonuje separatystyczna organizacja Undarona.
  • Kr贸lestwo Darvanu - stolica: Arlingard - pa艅stwo za艂o偶one przez ludzi z Fyntarii, jednak od samego powstania pe艂ne przedstawicieli wszelkich innych ras. Poszczeg贸lne tereny s膮 do艣膰 mocno zr贸偶nicowane pod wieloma wzgl臋dami, co wraz z du偶膮 niezale偶no艣ci膮 w艂odarzy generuje liczne podzia艂y. Skuteczna i rozs膮dna polityka wewn臋trzna zapobiega jednak roz艂amowi, zapewniaj膮c kr贸lowi zawsze spore poparcie na wszystkich terenach.
  • Ge'Punikh - stolica: brak - Ge'Punikh, czyli nieprzyjazne tereny Rogatych R贸wnin nie stanowi膮 艣cis艂ego pa艅stwa i jedynie Darvan w pe艂ni uznaje ich prawo do niezale偶no艣ci oraz powa偶nego traktowania. R贸wniny wraz z otaczaj膮cymi je skrawkami 艂a艅cuch贸w g贸rskich to ziemie, na kt贸re z zachodnich ziem wygnano goblinoid贸w i ich zwierzoludzkich sojusznik贸w. Na ziemiach tych panuje klanowy system oraz zaskakuj膮ca sp贸jno艣膰 pomimo r贸偶norodno艣ci ras i ich dawnych kultur. Sp贸jno艣膰 ta wynika z potraktowania wszystkich r贸wnie podle i z nienawi艣ci do wsp贸lnego wroga. Skoro nie ma pa艅stwowo艣ci, ci臋偶ko m贸wi膰 o roz艂amach, jednak regularnie w historii pojawia si臋 wielki w贸dz, kt贸ry jednoczy ca艂e ziemie Ge'Punikh do wsp贸lnej walki pod jednym sztandarem. Na terenach tych znajduj膮 si臋 nieliczne miasta, w wi臋kszo艣ci b臋d膮ce pozosta艂o艣ciami po miastach krasnoludzkich lub elfickich, s膮 one wa偶nymi, strategicznymi, niezale偶nymi punktami, w istocie jedynymi sta艂ymi, o kt贸re liczne klany rywalizuj膮.
  • Imperium Unthalu - stolica: Sargand - pa艅stwo pustyni, na kt贸re sk艂ada si臋 gar艣膰 w pe艂ni lojalnych miast i osad oraz o wiele wi臋cej niemal zupe艂nie autonomicznych ziem niech臋tnie wspieraj膮cych Nonat i zupe艂nie niezamieszkanych teren贸w przemierzanych przez nomad贸w i 艂owc贸w niewolnik贸w. Na kszta艂t kraju wp艂ywa te偶 wiele ras zamieszkuj膮cych je - liczebnie dominuj膮 ludzie (g艂贸wnie ci o ciemniejszych karnacjach), ale nieznacznie mniej jest szarych elf贸w, khartaj贸w i gremlin贸w. Cho膰 nie ma mowy o otwartej rasowej wrogo艣ci (bo i tak ka偶dy mo偶e liczy膰 tylko na siebie), zwykle elficki 艂owca niewolnik贸w nie napadnie na innego elfa. Mimo braku sp贸jno艣ci, bogactwo najwy偶szych w艂adz pozwala Unthalowi pozostawa膰 wa偶n膮 pot臋g膮 odstraszaj膮c膮 wrog贸w skuteczn膮 armi膮.
  • Cesarstwo Bagarony - stolica: Qesmorh - najwi臋ksze pod wzgl臋dem terytorium pa艅stwo na ca艂ym globie, b臋d膮ce dominium reptilion贸w. Ci膮gnie si臋 od mro藕nych bagien po艂udniowej tajgi (zdominowanej g艂贸wnie przez gnolle, jednak wci膮偶 w granicach Cesarstwa), przez dzikie, wilgotne lasy i niewielkie tereny pustynne i g贸rskie, a偶 po p贸艂nocny skraj tropikalnej puszczy. Bagaron臋 zawsze pali艂y silne rasowe podzia艂y. Obecnie wojna domowa jest bliska doprowadzenia do zupe艂nego roz艂amu, kt贸remu teoretycznie pr贸buje zapobiec bardzo dominuj膮ca nad posp贸lstwem szlachta. O dziwo, rasizm dotyczy tylko poszczeg贸lnych barw jaszczuroludzi. Gnolle zamieszkuj膮 liczne tereny i s膮 na og贸艂 lojalne swoim w艂adcom, wi臋c staj膮 w reptilio艅skich bitwach, zwykle nie unikaj膮c zabijania si臋 nawzajem. Cho膰 wi臋kszo艣膰 gnolli g贸rskich jest ze wzgl臋du na terytorium po stronie b艂臋kitnych, a gnolli le艣nych po stronie zielonych, podrasy te nie pa艂aj膮 do siebie realn膮 nienawi艣ci膮. Co za艣 si臋 tyczy nielicznych gremlin贸w, kt贸rym nie uda艂o si臋 opu艣ci膰 bagaro艅skich ziem, s膮 r贸wnie 藕le traktowane przez wszystkich jaszczur贸w.
  • Republika Iavarinu - stolica: brak - niezbyt znacz膮ce, mocno odseparowane od reszty pa艅stwo na dalekim po艂udniu, otrzymuj膮ce bli偶szy kontakt tylko z Seidrimem i Kiradanem. Zosta艂o za艂o偶one przez osadnik贸w mrocznych elf贸w, kt贸rzy chcieli znale藕膰 dla siebie odpowiednio odludne miejsce. Dziel膮 te nieprzyjazne ziemie tylko z g贸rskimi gnollami, jednak nie mieszkaj膮 wraz z nimi, zasiedlaj膮c podziemia. 呕ycie w Iavarinie to nieustanna walka z dzik膮 faun膮, jednak varinci potrafi膮 j膮 w pewnym stopniu opanowa膰 i wykorzysta膰 jako straszak przeciw zap臋dom Bagarony. Na Iavarin sk艂ada si臋 gar艣膰 niezale偶nych miast, kt贸re wysy艂aj膮 regularnie swych pos艂贸w, by decydowali o sprawach dotycz膮cych ca艂ego kraju.
  • Wielkie Ksi臋stwo Seidrimu - stolica: Oanderill - niewielki kraj na dalekim po艂udniu, obejmuj膮cy w swym terytorium spory p贸艂wysep kontynentu lodowych pustkowi. Saidirowie za艂o偶yli 贸w kraj, zasiedlaj膮c zupe艂nie opustosza艂e miasta, kt贸re pozostawi艂y gnomy, ruszaj膮c we w艂asn膮 podr贸偶. Kr贸tko po przybyciu drakoid贸w, do艂膮czy艂y do nich r贸wnie偶 zdesperowane w poszukiwaniu w艂asnych ziem gremliny i zosta艂y ciep艂o przyj臋te jako znakomite wsparcie w budowaniu kraju. Ze wzgl臋du na spore poczucie jedno艣ci w obu rasach i ich wzajemne braterstwo, Seidrim zachowuje spor膮 sp贸jno艣膰. Pomaga w tym te偶 fakt, 偶e w nieprzyjaznych terenach jest tylko niewielkie zamieszkane g臋艣ciej terytorium. Wielki Ksi膮偶臋 nie dysponuje szczeg贸lnie odczuwaln膮 w艂adz膮, sporo pozostaje w r臋kach pomniejszych lord贸w, dow贸dc贸w wojskowych oraz nawet zwyk艂ych obywateli.
  • Cesarstwo Kiradan - stolica: Hon Kiatan - pa艅stwo ludzi orientu, kt贸rzy b臋d膮c do艣膰 silnie odseparowanymi geograficznie od pozosta艂ych lud贸w Halvengardu, udali si臋 na wsch贸d w swej ucieczce i zasiedlili urodzajny i pi臋kny archipelag. Od tego czasu ich kultura zacz臋艂a by膰 jeszcze bardziej charakterystyczna. Dziel膮 swe ziemie z nielicznymi drakoidami ze wszystkich zaliczaj膮cych si臋 do tej grupy ras (byli oni w dawnych czasach najch臋tniej przyjmowanymi i traktowanymi wyj膮tkowo dobrze ambasadorami innych krain w Cesarstwie). W艂adca Kiradanu jest otaczany ogromnym szacunkiem, a wr臋cz czci膮, co wynika z tamtejszej specjalistycznej kultury, a sprawia, 偶e Cesarstwo pozostaje sp贸jne i silne pomimo terytorialnego podzia艂u na liczne wyspy.
  • Kr贸lestwo Dra'Avanu - stolica: Vein Arnuth - jedno z dw贸ch pa艅stw, pomi臋dzy kt贸re podzielony jest kontynent Meravii. Stanowi smocze kr贸lestwo rz膮dzone w du偶ej mierze przez te wspania艂e istoty i to w艂a艣nie tu mo偶na spotka膰 ich najwi臋cej. Jest to kraj za艂o偶ony po przybyciu na te ziemie ludzkich i elfickich osadnik贸w. Tworz膮c miasta i liczne rolnicze osady dali smokom impuls do zjednoczenia z nimi, i co za tym idzie - ze sob膮. Ze wzgl臋du w艂a艣nie na dominacj臋 tych istot, wielko艣膰 pa艅stwa nie stanowi 偶adnego problemu - dla nich bowiem jest to teren w sam raz. Sprawia to, 偶e nie ma mowy o 偶adnych roz艂amach czy wi臋kszych podzia艂ach. W Dra'Avanie przez wiele wiek贸w panowa艂a jedna, wspania艂a dynastia smokokrwistych ludzi o krwi dawnych smoczych w艂adc贸w. Obecnie jednak dynastia wygas艂a i wprowadzono monarchi臋 elekcyjn膮. Wzros艂a przy tym rola smoczej rady.
  • Imperium Kanzarii - stolica: Kan Athrum - drugi z wielkich kraj贸w Meravii. Stworzony przez nielicznych uchod藕c贸w z tropikalnych teren贸w p贸艂nocy Halvengardu, od zawsze pi臋tnowany przez demony. Ludzie ci byli wrodzy wobec smok贸w, kt贸re napotkali kolonizuj膮c kontynent i wypowiedzieli im wojn臋, w kt贸rej wykorzystali wszelk膮 gro藕n膮 megafaun臋 kontynentu - behemoty, hydry, wiwerny i inne bestie. W czasach wojen o ziemie Darvanu na tereny te (d艂ugo przed za艂o偶eniem smoczego kr贸lestwa) przybyli te偶 goblinoidzcy uchod藕cy, kt贸rzy szybko wsparli Kanzarian i stali si臋 jednymi z nich. Nieliczne miasta w kraju pozostaj膮 pod twardymi rz膮dami Imperatora, jednak wi臋kszo艣膰 osiedli to mniejsze lub wi臋ksze osady, cz臋sto te偶 koczownicze plemiona.

_________________
Wioska Anduina stan臋艂a otworem dla podr贸偶nik贸w i awanturnik贸w - zawitaj do niej czym pr臋dzej!


G贸ra
Offline Profil E-mail  
 
 Temat postu: Re: Geopolityka w 艣wiatach fantasy
PostWys艂any: Nie, 11 Sty 2015, 22:05 
Brodaty starzec
Awatar u偶ytkownika

Do艂膮czenie: Wto, 20 Lut 2007, 11:59
Posty: 2789
Miejscowo艣膰: Solstheim <3
Fajnie, 偶e 艂adnie wszystko spisane, troch臋 tl;dr na teraz, ale zanim przemog臋 taki blok tekstu dodam spostrze偶enie odno艣nie du偶ych pa艅stw i zale偶no艣ci, czy raczej podleg艂o艣ci ich imperi贸w do w艂adzy centralnej. Mo偶na si臋ga膰 daleko wstecz por贸wna艅 do staro偶ytnego Rzymu, ale teraz mamy Federacj臋 Rosyjsk膮, najbardziej rozleg艂膮 terytorialnie i mniej ludn膮 od Japonii. Wcze艣niej mieli艣my imperia kolonialne Francji czy Zjednoczonego Kr贸lestwa (z o tyle odr臋bn膮 specyfik膮, 偶e tam centrala by艂a stosunkowo daleko od rozproszonych satelit, a nie wielkiego lewiatana z Moskw膮 na jednym ko艅cu a W艂adywostokiem na drugim).

Im bardziej masz wyrobion膮 wizj臋 na pocz膮tku, tym 艂atwiej zrobi膰 sobie symulacj臋 jak na przestrzeni paru wiek贸w zmienia艂y si臋 zale偶no艣ci mi臋dzy regionami do stanu ko艅cowego. Je艣li masz wyrobiony stan ko艅cowy to trzeba zrobi膰 to samo na opak, okre艣laj膮c jakie czynniki doprowadzi艂y do tego co jest i sprawdzaj膮c czy otrzymany pocz膮tek wygl膮da wiarygodnie. Dobrze jest w takiej sytuacji poprosi膰 o pomoc ludzi maj膮cych jakie艣 poj臋cie w tej dziedzinie, kt贸rzy ze swojego punktu widzenia pomog膮 to zweryfikowa膰.

Kiedy艣, dawno, dawno temu, bra艂em udzia艂 w takiej symulacji geopolitycznej. Autor 艣wiata przedstawi艂 dwa kr贸lestwa, zwi膮zek wolnych miast kupieckich i jedno miasto chc膮ce si臋 z tego zwi膮zku wybi膰. Gracze, w tym ja, kierowali poszczeg贸lnymi stronami, zawierali sojusze, dysponowali si艂ami wojskowymi.
Sko艅czy艂o si臋 na tym, 偶e Zwi膮zek Miast kierowany przez Ulm zosta艂 napadni臋ty z p贸艂nocy przez tamtejsze Imperium, kt贸re dogada艂o si臋 z secesjonist膮, 偶e pomog膮 mu si臋 wyrwa膰. Ja, w艂adaj膮c po艂udniem, postanowi艂em pom贸c Zwi膮zkowi i wys艂a艂em wojska, 偶eby najpierw zaj臋li garnizon w zbuntowanej Destnie, a p贸藕niej stabilizowali granic臋 na p贸艂nocy. Niestety, atak nast膮pi艂 szybciej i Ozrod, miasto na p贸艂nocy, pad艂o. Poniewa偶 zwi膮zek miast nie mia艂 swojej armii o cokolwiek znacz膮cych si艂ach musia艂 liczy膰 na moj膮 艂ask臋.

Tutaj gra si臋 urwa艂a g艂贸wnie z przyczyn technicznych powi膮zanych z przenoszeniem forum na inny silnik, czy mo偶e te偶 艂膮czeniem go z Poltergeistem. Do艣wiadczenie to by艂o ciekawe i czasem jak 艂apie mnie nostalgia to wznosz臋 pobo偶ne 偶yczenia zagra膰 czy poprowadzi膰 co艣 podobnego...

_________________
Image
~:[ Idvar Trondsson Hurd ]:~


G贸ra
Offline Profil E-mail  
 
 Temat postu: Re: Geopolityka w 艣wiatach fantasy
PostWys艂any: Nie, 11 Sty 2015, 22:11 
W艂ochata dzidzia
Awatar u偶ytkownika

Do艂膮czenie: Wto, 29 Kwi 2008, 13:14
Posty: 1813
Miejscowo艣膰: Pozna艅
Og贸lnie tworzenie historii 艣wiata realistycznie poprzez rozgrywanie jej to fajna sprawa i ch臋tnie bym w pewnych kwestiach tak zrobi艂 (ale raczej nie w geopolitycznej). Wydaje mi si臋 偶e historia panteonu kt贸rego艣 z setting贸w do DnD powsta艂a w艂a艣nie w ten spos贸b - postacie pokroju Corellona czy jakich艣 tam innych 艣miesznych os贸b to bardzo dawne postacie tw贸rc贸w.

_________________
Wioska Anduina stan臋艂a otworem dla podr贸偶nik贸w i awanturnik贸w - zawitaj do niej czym pr臋dzej!


G贸ra
Offline Profil E-mail  
 
 Temat postu: Re: Geopolityka w 艣wiatach fantasy
PostWys艂any: Nie, 11 Sty 2015, 22:50 
Drugi oficjalny elf
Awatar u偶ytkownika

Do艂膮czenie: Pi膮, 01 Sie 2014, 13:28
Posty: 252
Miejscowo艣膰: 艢wiebodzin
C贸偶, nie zamierzam wyk艂ada膰 tu moich wszystkich krain, a przynajmniej nie teraz, bo jest ich do艣膰 duzo. Zamiast tego podam inny pomys艂, wykorzystany w 艣wiecie tworzonym, kiedy chc臋 odpocz膮膰 od FP. Ten 艣wiat nie ma nawet nazwy, ale umie艣ci艂em w nim par臋 fajnych patent贸w. Tutaj geopolityka jest spraw膮 nader problematyczna, gdy偶 granice pa艅stw zmieniaj膮 si臋 praktycznie bez przerwy. Jest to spowodowane faktem, 偶e istniej膮 tam dwie odmiany powietrza - gaz 艣wiat艂a, czyli zwykle powietrze i gaz ciemno艣ci, znany jako mortis. (wogole wszystkie znane 偶ywio艂y maj膮 tam swoje przeciwie艅stwa, co by艂o dla mnie prawdziwym testem wyobra藕ni). Rasy tego 艣wiata dziel膮 si臋 na powietrzodyszne i mortisdyszne - nie mog膮 oddycha膰 w gazie innym ni偶 w艂asny. Niestety, obydwa gazy (czy te偶 grupy gaz贸w)ca艂y czas przemieszczaj膮 si臋 pod postaci膮 wiatru, uniemo偶liwiaj膮c osiad艂y tryb 偶ycia (nielicz膮c paru wyj膮tk贸w).Przechodz膮c do sedna - miasta, a co za tym idzie, ca艂e kraje przemieszczaj膮 si臋, goni膮c za zyciodajnym gazem i unikaj膮c tego zab贸jczego. Okropnie komplikuje to handel, uprawy, prowadzenie wojen i wszystko. Przy okazji - kiedy wsie i mniejsze miasteczka po prostu porzucaja swoje domy i id膮 dalej, cz臋sto przejmuj膮c domy po kim艣 innym, to metropolie poruszaj膮 si臋 samodzielnie, na gansiennicach lub wielkich, mechanicznych nogach. Mi臋dzy miastami panuje ostra rywalizacja, gdy偶 kazde chce zdoby膰 jak najlepsz膮 pozycj臋 na kt贸rej mog艂oby osi膮艣膰.

Jakby co - ten pomysl te偶 jest m贸j i u偶yczenie go komu艣 innemu b臋dzie poprzedzone drog膮 prawn膮 :twisted: .

PS - sorry za b艂臋dy,pisze na tablecie

_________________
Czy to ju偶 tak zawsze ma pozosta膰?
Czuj臋 si臋 jak rysunkowa posta膰!
Kim by艂 ten go艣膰, co na pomys艂 wpad艂,
by mi na z艂o艣膰 dooko艂a zafundowa膰
z papieru, z papieru, z papieru, z papieru, z papieru, z papieru
, z papieru, z papieru, z papieru, 艣wiat?
Alex Zanderow


G贸ra
Offline Profil E-mail  
 
 Temat postu: Re: Geopolityka w 艣wiatach fantasy
PostWys艂any: Nie, 11 Sty 2015, 23:11 
Brodaty starzec
Awatar u偶ytkownika

Do艂膮czenie: Wto, 20 Lut 2007, 11:59
Posty: 2789
Miejscowo艣膰: Solstheim <3
Cudem znalaz艂em Kupieck膮 Wojenk臋 na Polterze! Zainteresowanym polecam przejrze膰, bo s膮 ciekawe fragmenty. [klik!] Znaczniki s膮 wysypane po fuzji dnd.pl z polterem, ale tre艣膰 jest!

Adamag, te gazy/powietrza s膮 jako艣 wizualnie/organoleptycznie rozr贸偶nialne, czy tylko jak z kanarkami w kopalniach?

_________________
Image
~:[ Idvar Trondsson Hurd ]:~


G贸ra
Offline Profil E-mail  
 
 Temat postu: Re: Geopolityka w 艣wiatach fantasy
PostWys艂any: Nie, 11 Sty 2015, 23:14 
W艂ochata dzidzia
Awatar u偶ytkownika

Do艂膮czenie: Wto, 29 Kwi 2008, 13:14
Posty: 1813
Miejscowo艣膰: Pozna艅
Ja jestem bardziej ciekaw tych przeciwie艅stw 偶ywio艂贸w, ale to temat do innego w膮tku : d

_________________
Wioska Anduina stan臋艂a otworem dla podr贸偶nik贸w i awanturnik贸w - zawitaj do niej czym pr臋dzej!


G贸ra
Offline Profil E-mail  
 
 Temat postu: Re: Geopolityka w 艣wiatach fantasy
PostWys艂any: Pon, 12 Sty 2015, 00:04 
Zapewne jest czarodziejem
Awatar u偶ytkownika

Do艂膮czenie: 艢ro, 10 Sty 2007, 14:10
Posty: 4259
Miejscowo艣膰: Szczecin
U mnie to jest tak, 偶e gdy (jeszcze w liceum lol) projektowa艂em ten 艣wiat to zacz膮艂em od stworzenia zarys贸w 艣wiata, potem, wzoruj膮c si臋 na atlasie geograficznym stara艂em si臋 nanie艣膰 sensownie g贸ry, poprowadzi膰 z nich rzeki, pomy艣le膰 nad strefami klimatycznymi w danym regionie itp. Dopiero potem poci膮艂em to wszystko na r贸偶ne kraje i zacz膮艂em opracowywa膰 ka偶de z nich. Wi臋c w sumie no... narzeka膰 na chaos geopolityczny nie mog臋, chocia偶 zdaje sobie spraw臋, 偶e i tak wymaga to wiele poprawek i b臋d臋 musia艂 zrobi膰 ten 艣wiat od nowa.

Skoro Ptakub da艂 spis pa艅stw to co mi szkodzi. Macie mapk臋, by oceni膰 czy ma to w miar臋 sens:
MAPKA

Ptakuba napisa艂(a):
- w Faerunie poza du偶膮 ilo艣ci膮 r贸偶nych pa艅stewek o r贸偶nej wielko艣ci bardzo przyci膮gaj膮ce uwag臋 niezale偶ne pa艅stwa. W istocie Neverwinter, Waterdeep i Wrota Baldura to chyba najwa偶niejsze miejsca dla RPGowania w FR.

Co? Gdzie... tylko dlatego, 偶e by艂o w grach nie znaczy, 偶e to s膮 najwa偶niejsze rejony 艣wiata. Po prostu wszyscy je stamt膮d znaj膮. Ale gdyby艣 otworzy艂 map臋 艣wiata, to nawet nie zwr贸ci艂by艣 uwagi na te miejsca. taki jest ogrom Feaerunu, 偶e prawie ka偶de miejsce nadaje si臋 tam na przygod臋.

Adamag napisa艂(a):
akby co - ten pomysl te偶 jest m贸j i u偶yczenie go komu艣 innemu b臋dzie poprzedzone drog膮 prawn膮 :twisted: .

Ale no fajny, dobry. gratuluje pomys艂owo艣ci :D

_________________
"Magii si臋 nie pije" (Kruk)
Ch艂eptar
Image


G贸ra
Offline Profil E-mail  
 
 Temat postu: Re: Geopolityka w 艣wiatach fantasy
PostWys艂any: Pon, 12 Sty 2015, 00:23 
Brodaty starzec
Awatar u偶ytkownika

Do艂膮czenie: Wto, 20 Lut 2007, 11:59
Posty: 2789
Miejscowo艣膰: Solstheim <3
Mapka 艣wietna (bo pami臋tam jak by艂em konsultantem przy jej tworzeniu xD), granice dobrze wypadaj膮 w oparciu o g贸ry i rzeki, miastom te偶 trudno co艣 zarzuci膰. Teraz ch臋tnie zobaczy艂bym g艂贸wne szlaki handlowe i mo偶e podzia艂 Cesarstwa na prowincje. B臋dzie trzeba kiedy o tym na Skype pogada膰 :)

_________________
Image
~:[ Idvar Trondsson Hurd ]:~


G贸ra
Offline Profil E-mail  
 
 Temat postu: Re: Geopolityka w 艣wiatach fantasy
PostWys艂any: Pon, 12 Sty 2015, 10:09 
W艂ochata dzidzia
Awatar u偶ytkownika

Do艂膮czenie: Wto, 29 Kwi 2008, 13:14
Posty: 1813
Miejscowo艣膰: Pozna艅
Akurat w Faerunie te trzy miasta s膮 naprawd臋 wielkie i s艂awne. W sumie Luskan te偶.

A mapka Nitranu wed艂ug mnie jest naprawd臋 艣wietna i szanuj臋 bo ja jeszcze par臋 lat temu to w Eiranie sypa艂em bezsensowne stosiki g贸rek w najbardziej nieadekwatnych miejscach xD

_________________
Wioska Anduina stan臋艂a otworem dla podr贸偶nik贸w i awanturnik贸w - zawitaj do niej czym pr臋dzej!


G贸ra
Offline Profil E-mail  
 
 Temat postu: Re: Geopolityka w 艣wiatach fantasy
PostWys艂any: Pon, 12 Sty 2015, 21:21 
Zapewne jest czarodziejem
Awatar u偶ytkownika

Do艂膮czenie: 艢ro, 10 Sty 2007, 14:10
Posty: 4259
Miejscowo艣膰: Szczecin
Idvar Hurd napisa艂(a):
Mapka 艣wietna (bo pami臋tam jak by艂em konsultantem przy jej tworzeniu xD),

No, nawet jedno miasto nazwa艂em Twoim imieniem xD.

Idvar Hurd napisa艂(a):
eraz ch臋tnie zobaczy艂bym g艂贸wne szlaki handlowe i mo偶e podzia艂 Cesarstwa na prowincje. B臋dzie trzeba kiedy o tym na Skype pogada膰 :)


I tak map臋 b臋d臋 robi艂 pewnie od nowa, bo mi nieco nie pasuje. W og贸le zacz膮艂em tu pisa膰 pokr贸tce ka偶de pa艅stwo, ale stwierdzi艂em potem, 偶e raz, nie to miejsce na to, a dwa, 偶e zrobi臋 to porz膮dnie jak b臋d臋 mia艂 czas.

Ptakuba napisa艂(a):
Akurat w Faerunie te trzy miasta s膮 naprawd臋 wielkie i s艂awne. W sumie Luskan te偶.

Ja pami臋tam, 偶e akcja neverwintera si臋 tam rozgrywa艂a, ale czy co艣 wi臋cej.
Powiem tak. Je艣li chcesz znale藕膰 wa偶ne miasta to sp贸jrz na t膮 map臋 i znajd藕 Waterdeep. A potem poszukaj miast, kt贸re maj膮 identyczny znacznik gwiazdki. To s膮 w sumie najwi臋ksze miasta :D.

_________________
"Magii si臋 nie pije" (Kruk)
Ch艂eptar
Image


G贸ra
Offline Profil E-mail  
 
 Temat postu: Re: Geopolityka w 艣wiatach fantasy
PostWys艂any: Pon, 12 Sty 2015, 23:00 
艁ysiej膮cy M臋drzec
Awatar u偶ytkownika

Do艂膮czenie: Pon, 29 Pa藕 2007, 11:58
Posty: 2632
Miejscowo艣膰: Z艂oty Stok
W WH akurat Imperium zajmuje mo偶e jakie艣 20% powierzchni Starego 艢wiata. Nie m贸wi膮c ju偶 o mapie ca艂ego 艣wiata.
Patrz, Stary 艢wiat gdzie jasnoczerwony to Imperium. Nie liczymy oczywi艣cie tych wszystkich zielonych ork贸w na po艂udniu, bo to brednie jakie艣.
A tu Mapa 艣wiata gdzie Imperium jest ju偶 tycie.

Ja tam map臋 do Nawii wymy艣li艂em za jednym przysiadem, o艂贸wkiem na kartce A3 jako艣, potem na skan, po艂膮czy艂em, obrobi艂em i jako艣 dzia艂a. Nie powiem, 偶e jest wybitna, ale kurde, 艣wiat jest do艣膰 losowy, nikt nie ma prawa si臋 przyczepi膰, 偶e co艣 jest tu, a nie tam, bo komu艣 si臋 nie widzi. Na wszystko macie odpowied藕: ruchy g贸rotw贸rcze.
Geologia i morfologia, to s膮 ostatnie rzeczy, o kt贸re powinno si臋 czepia膰 tw贸rc贸w 艣wiat贸w. Jest jak jest, kto艣 sobie tak wymy艣li艂, tak mu pasowa艂o i git, wa偶ne, 偶eby 艣wiat by艂 ciekawy, a nie g贸ry i morza.

Co do Nawii, to Jest wielko艣ci Ziemi mniej wi臋cej. Jest jeden pot臋偶ny kontynent, wi臋kszy chyba ni偶 dzisiejsza Azja, ale o nim nic nie wiadomo w zasadzie, poza tym, 偶e jest ojczyzn膮 Kao.
Jest jeden ma艂y kontynent, kt贸ry w zasadzie m贸g艂by by膰 wysp膮 - wielko艣ci Australii mniej wi臋cej. Tam tak偶e mieszkaj膮 Kao, ale wygna艅cy, kt贸rzy podczas wojny domowej uciekli od swych rodak贸w z ojczyzny.
No i jest jeszcze trzeci kontynent, wielko艣ci mniej wi臋cej Ameryki p贸艂nocnej, gdzie na samym jego po艂udniu istnieje kraina zwana Beleti膮, jest wielko艣ci po艂owy Europy na oko. To tam w艂a艣nie zostanie opisany 艣wiat Nawii. I c贸偶, sama Beletia dzieli si臋 na oko艂o 12-14 kr贸lestw(Ludzi i Kao, a tak偶e szcz膮tkowo Elf贸w), kt贸re ju偶 nie istniej膮. Dalej mamy ogromne Per艂y, czyli 6 Wolnych miast, kt贸re po艂膮czone s膮 ze sob膮 Uni膮. Jest to najwi臋ksze osiedle cywilizowanych istot w tej cz臋艣ci 艣wiata. W nich b臋dzie si臋 rozgrywa膰 g艂贸wna akcja podr臋cznika.
No i daleko na p贸艂nocy, za g贸rami jest Las Eter, czyli wielkie kr贸lestwo elf贸w, kt贸re ma艂ymi grupami w臋druj膮 po Beletii w poszukiwaniu nowych z艂贸偶 metali konstrukcyjnych.

I tak po kr贸tce by to wygl膮da艂o. Kraje r贸偶ni膮 si臋 od siebie znacznie, sama morfologia jest zr贸偶nicowana, wi臋c jest co robi膰, gdzie prowadzi膰 wojny. C贸偶, jak powstanie wreszcie dok艂adniejsza klimatyczna mapa Beletii, to wam poka偶臋 ;)

_________________
Kobieta nadzwyczajna od kobiety zwyczajnej r贸偶ni si臋 tym, 偶e kobieta zwyczajna ma tyle rozumu co kura, natomiast kobieta nadzwyczajna, tyle co dwie kury. - Konfucjusz
Fortuna to niesta艂a dziwka zwariowana na punkcie ironii - Konowa艂

Powiedz mi, a zapomn臋. Poka偶 mi, a zapami臋tam. Pozw贸l zrobi膰, a zrozumiem - Konfucjusz

Ka偶dy szczeg贸艂 ma znaczenie - G. Cook
Azat


G贸ra
Offline Profil E-mail  
 
 Temat postu: Re: Geopolityka w 艣wiatach fantasy
PostWys艂any: Nie, 25 Sty 2015, 10:40 
Osadnik
Awatar u偶ytkownika

Do艂膮czenie: Czw, 16 Sie 2012, 13:36
Posty: 62
Mechanizmy geopolityczne w 艣wiatach fantasy... No z艂o偶ona kwestia z艂o偶ona :D Ale w momencie kiedy rozpatrujemy to z punktu widzenia jakiego艣 geografa, to mamy raptem suchy ogl膮d na to, kt贸re pa艅stwo jest du偶e, a kt贸re jest malutkie.

Je偶eli tl;dr to od razu przejd藕 na d贸艂.
[tl;dr]
To we藕my przyk艂ad g艂upiego Mahometa, kt贸ry w 622 biega艂 po pustyni, a ju偶 sto lat p贸藕niej jego imperium teokratyczne si臋ga艂o paluszkami Francji. I ju偶 by niewiele brakowa艂o by posz艂o dalej, ale no s艂ynny M艂otek utar艂 im nosa. Tutaj ci臋偶ko by艂oby zaznaczy膰 na mapie jakiekolwiek konkretne pa艅stwo, a ca艂a masa r贸偶nych czynnik贸w przyczyni艂a si臋 do tego, 偶e pod nosem Bizancjum wyros艂o pot臋偶ne imperium.

Zwa偶ywszy, 偶e poruszamy si臋 g艂贸wnie [znaczy ja, nie wiem jak wy] w klimatach quasi-艣redniowiecznych to tutaj o polityce, opr贸cz prawda czynnik贸w oddolnych (maj膮cych oczywi艣cie ogromne znaczenie) w postaci przeludnienia, plag i g艂odu istnieje jeszcze szereg (i jak dla mnie zdecydowanie wa偶niejszych) czynnik贸w odg贸rnych. Po czym wnosz臋?

Przede wszystkim wielu przyk艂ad贸w dostarcza nam historia. Po pierwsze pos艂u偶y艂em si臋 przyk艂adem Mahometa, kt贸ry stworzy艂 [dobra - da艂 pocz膮tek] imperium teokratycznemu, kt贸rego spadek kulturowo-cywilizacyjny da艂 pocz膮tek paru innym pa艅stwom, o ko艣膰cu zwi膮zanym z religi膮 - islamem. Na tym przyk艂adzie wida膰 jedn膮 ciekaw膮 zale偶no艣膰 - z imperiami ju偶 tak jest, 偶e jedno upada, a drugie powstaje. Dlaczego Bizancjum pok艂oni艂o si臋 przed Arabami? Bo by艂o jednym z najbogatszych pa艅stw w tym rejonie, a ca艂a lokalna bieda naje偶d偶a艂a na nich, bo jak naje偶d偶a膰 to bogatszego s膮siada, kt贸remu jest co zapieprzy膰 (no... + utarczki z Persami, z kt贸rymi w贸wczas mieli troch臋 wi臋cej problem贸w). Swoj膮 drog膮 - nie wiem czy wiecie, ale Konstantynopol by艂 oblegany przez muzu艂man贸w kilka razy - a po raz pierwszy ju偶 w 674 (fakt, faktem pr贸bowano podbi膰 go jeszcze wcze艣niej, ale wtedy by艂a to tylko ta zgraja o kt贸rej wcze艣niej wspomina艂em - ludy biedniejsze, kt贸ry chcia艂y hajsu) a potem w 717 (i gdyby nie grecki ogie艅, to kto wie, mo偶e 1453 wcale nie by艂by dat膮 graniczn膮).

Jest to jeden z najstarszych mechanizm贸w geopolitycznych - w momencie kiedy dane imperium si臋 rozwija i dokonuje ca艂y czas ekspansji - wszystko jest fajno. Problem polega na tym, 偶e dalej - w okresie pokoju - mo偶e doj艣膰 albo do [no a jak!] walki o w艂adz臋 (jak w przypadku imperium macedo艅skiego) albo do zwyk艂ego gnu艣nienia pewnych trybik贸w (tutaj chocia偶by ZSRR, kt贸re w pewnym momencie sta艂o si臋 w臋偶em po偶eraj膮cym w艂asny ogon).

Inna rzecz - bo w ko艅cu nie podj膮艂em tej my艣li...
Wy偶ej wspomniane czynniki odg贸rne - kiedy mamy do czynienia z Cesarstwami, Kr贸lestwami itd. niejednokrotnie najwi臋cej maj膮 do powiedzenia panuj膮cy monarchowie. To oni najcz臋艣ciej kszta艂tuj膮 polityk臋 danego pa艅stwa. 艢mia艂e prowadzenie wojen przez Boles艂awa Chrobrego dajmy na to, i kontynuacja jego polityki przez Mieszka II odbi艂y nam si臋 czkawk膮. Kolejny mechanizm polityczny - gdy jaki艣 kraj za bardzo k膮sa, to w ko艅cu s膮siedzi przetr膮c膮 mu 艂apy. Tutaj oczywi艣cie te偶 ma znaczenie to - jaki mamy uk艂ad s膮siedzki. Aha - no i stara prawda - jak masz wielu s膮siad贸w, to ku藕wa masz pecha.

Ale znowu uciek艂em od meritum, a mam w g艂owie jeden fajny przyk艂ad.
Geopolityk臋 mog膮 kszta艂towa膰 czynniki spo艂eczne, ale prawda jest taka, 偶e cz臋stokro膰 to koronowane [albo 艣wi臋cone] g艂owy potrafi膮 wymierzy膰 ostrze przemian w danym kierunku. I tu pos艂u偶y艂bym si臋 na przyk艂ad sytuacj膮 Europy z pocz膮tku XI wieku, kiedy to mieli艣my og贸lnie burdel. Sporo ludu, sporo nerw贸w (zw艂aszcza we Francji) i problem - co z tym ca艂ym grajdo艂em zrobi膰? Feuda艂 ma czterech syn贸w - jednego nast臋pc臋, jednego wpieprzy艂 do zakonu, a co z pozosta艂ymi? Stawiali si臋 oni najcz臋艣ciej rozb贸jnikami.

Jaka rada si臋 w贸wczas znalaz艂a dla Europy? Ot贸偶 za spraw膮 geniuszu politycznego papie偶a Urbana II - nie ma podstaw ku temu, aby zaprzecza膰 jego umiej臋tno艣ciom, poniewa偶 by艂 cz艂owiekiem, kt贸ry odebra艂 gruntowne wykszta艂cenie, a nadto rozumia艂 potrzeb臋 wojny, jak膮 w贸wczas wyplu艂a z siebie Europa - ca艂y nadmiar rycerstwa i ca艂y ferment spo艂eczny - roz艂adowano wysy艂aj膮c ludzi w boj.

Wystarczy艂a jedna przemowa (nie znamy niestety orygina艂u) - na soborze w Clermont w 1095 roku - aby ludzie spontanicznie porzucili swe maj膮tki i ruszyli do Ziemi 艢wi臋tej by zobaczy膰 miejsce, w kt贸rym Chrystus odda艂 za nich swoje 偶ycie. Swoj膮 drog膮 - kolejny istotny element geopolityczny - to w艂a艣nie religia. Tak... to solidne spoiwo, kt贸rego nikt nie powinien podwa偶a膰. Mo偶na wytrze膰 sobie pysk przyk艂adem islamu, ale to oklepane i nie ma czego rozwija膰. Islam zak艂ada艂 wojn臋 i tyle. Znacznie ciekawiej toczy艂y si臋 losy chrze艣cija艅skiej doktryny wojennej - znowu jedno wydarzenie zawa偶y艂o na ca艂ym szeregu dalszych przemian - ot贸偶 [imo] chrze艣cija艅stwu wyrz膮dzono straszn膮 krzywd臋 UPA艃STWAWIAJ膭C je. I teraz problem - co si臋 stanie, kiedy jaka艣 religia zostanie zaadaptowana do potrzeb pa艅stwa? Albo inaczej - kiedy to religia daj膮ca wspania艂e spoiwo w spo艂ecze艅stwie, oka偶e si臋 sprzeczna z logik膮 danego monarchy? No bo w ko艅cu 艣redniowieczny kr贸l, lord, rycerz nie nadstawia艂 drugiego policzka, jak Chrystus - tylko potrzebowa艂 jako艣 uzasadni膰 to, 偶e naje偶d偶a tego i tego pana, bo zasoby, dzifki, kox, bawe艂na. Tutaj s艂uchajcie Urban II wykombinowa艂 sobie wspania艂膮 interpretacj臋 fragmentu pojmania Jezusa (Pami臋tacie, jak Jezus nakaza艂 Piotrowi schowa膰 miecz? Ot贸偶 Urban uzna艂, 偶e oznacza艂o to nie ODRZUCENIE miecza, ale SCHOWANIE GO NA P脫殴NIEJ, TAK ABY P脫殴NIEJ WYMIERZY膯 SPRAWIEDLIWO艢膯).

I tak jednostka (Urban II) za pomoc膮 religii (a w zasadzie cudownej interpretacji) doprowadzi艂a do wypraw wojennych (w dalszych skutkach), kt贸re nios膮 si臋 echem do dzisiaj (i o kt贸rych wi臋kszo艣膰 ludzi ma blade poj臋cie, ale to swoj膮 drog膮). Czynniki spo艂eczne (po艂o偶enie ludzik贸w, ich ilo艣c, itd) by艂y tylko materia艂em, z kt贸rego Urban wyku艂 miecz (jak si臋 okaza艂o t臋py, bo muzu艂manie zdecydowanie dominowali nad chrze艣cijanami przez wi臋kszo艣膰 czasu [nie zag艂臋biaj膮c si臋 w historie poszczeg贸lnych wypraw krzy偶owych]).

Dobra... chyba sko艅cz臋, bo nie wiem czy pisz臋 na temat.
[tl;dr]

Ko艅cz膮c - uwa偶am, 偶e geopolityka w 艣wiatach fantasy i og贸lne kreowanie pewnej wizji rywalizacji pomi臋dzy pa艅stwami, najlepiej tworzy si臋 w oparciu o pewne przyk艂ady historyczne, bo stanowi膮 one niesko艅czone 藕r贸d艂o r贸偶norakich inspiracji. W dodatku w oparciu o ,,偶yciowe" przyk艂ady.

_________________
- Nigdy nie b臋d臋 mia艂 tyle w贸dki, 偶eby zrozumie膰 cho膰 po艂ow臋 z tego co napisa艂e艣
YavinLeCretin

Daj, a膰 ja pobrusz臋, a ty pocziwaj ->
Image
i pocziwa.


G贸ra
Offline Profil E-mail  
 
 Temat postu: Re: Geopolityka w 艣wiatach fantasy
PostWys艂any: Nie, 25 Sty 2015, 10:47 
艁ysiej膮cy M臋drzec
Awatar u偶ytkownika

Do艂膮czenie: Pon, 29 Pa藕 2007, 11:58
Posty: 2632
Miejscowo艣膰: Z艂oty Stok
Tak, to wszystko prawda co powiedzia艂e艣. Religia ma niebagatelny wp艂yw na geopolityk臋. Zreszt膮 wszystko ma jaki艣 wp艂yw i ci臋偶ko oszacowa膰 co ma jak du偶e znaczenie, poniewa偶 mo偶e znale藕膰 si臋 silny w艂adca z solidn膮 polityk膮 i to ju偶 ma znaczenie jak膮 polityk臋 prowadzi, a mo偶e znale藕膰 si臋 s艂abowity, gdzie jego polityka b臋dzie si臋 chowa膰 pod rozmaitymi machinacjami doradc贸w, czy cho膰by bandami buntownik贸w lub rebeliant贸w pr贸buj膮cych naruszy膰 wewn臋trzny pok贸j pa艅stwa.

I tak, ja r贸wnie偶, tworz膮c geopolityk臋, bior臋 przyk艂ady i inspiracje z rzeczywistej historii, kt贸ra jest niemal niesko艅czon膮 baz膮 艣wietnych pomys艂贸w, kt贸re mo偶na zmiesza膰 lub po prostu przekopiowa膰 w dane miejsce w naszym 艣wiecie. Ja akurat preferuj臋 mieszanie, wi臋c w Nawii niemal wszystko jest zaczerpni臋te z r贸偶nych miejsc naszego 艣wiata, tylko do艣膰 mocno zmodyfikowane.

_________________
Kobieta nadzwyczajna od kobiety zwyczajnej r贸偶ni si臋 tym, 偶e kobieta zwyczajna ma tyle rozumu co kura, natomiast kobieta nadzwyczajna, tyle co dwie kury. - Konfucjusz
Fortuna to niesta艂a dziwka zwariowana na punkcie ironii - Konowa艂

Powiedz mi, a zapomn臋. Poka偶 mi, a zapami臋tam. Pozw贸l zrobi膰, a zrozumiem - Konfucjusz

Ka偶dy szczeg贸艂 ma znaczenie - G. Cook
Azat


G贸ra
Offline Profil E-mail  
 
 Temat postu: Re: Geopolityka w 艣wiatach fantasy
PostWys艂any: Sob, 07 Mar 2015, 14:18 
Brodaty starzec
Awatar u偶ytkownika

Do艂膮czenie: Wto, 20 Lut 2007, 11:59
Posty: 2789
Miejscowo艣膰: Solstheim <3


Projekcja wydarze艅 w Europie na najbli偶sze kilka dekad. Oczywi艣cie to jeden z mo偶liwych scenariuszy, ale pokazuje pewne trendy i prawdopodobne kierunki zmian.

To tak w kontek艣cie tego, co robili艣my pewn膮 ekip膮 ;)

_________________
Image
~:[ Idvar Trondsson Hurd ]:~


G贸ra
Offline Profil E-mail  
 
 Temat postu: Re: Geopolityka w 艣wiatach fantasy
PostWys艂any: Sob, 07 Mar 2015, 17:27 
Drugi oficjalny elf
Awatar u偶ytkownika

Do艂膮czenie: Pi膮, 01 Sie 2014, 13:28
Posty: 252
Miejscowo艣膰: 艢wiebodzin
Bardzo ciekawe. Ca艂y czas liczy艂em, 偶e co艣 si臋 stanie z Polsk膮 - najazd Rosjan, albo niepodleg艂y 艢l膮sk, a stoi jak sta艂a. Mo偶e to i lepiej...? Za to wizja zar贸wno Euarabii, jak i Unii Neonazistowskiej jest do艣膰 nieprzyjemna i przera偶aj膮ca. Ca艂y czas zastanawiam si臋, czy kiedy艣 do tego dojdzie - teoretycznie UE zosta艂o stworzone na celu stworzenia federalnego kraju - Europa, ale mam nadziej臋, 偶e nie dojdzie do tego w wyniku konfliktu zbrojnego. Ale to ju偶 temat do dzia艂u "historia i polityka"...

_________________
Czy to ju偶 tak zawsze ma pozosta膰?
Czuj臋 si臋 jak rysunkowa posta膰!
Kim by艂 ten go艣膰, co na pomys艂 wpad艂,
by mi na z艂o艣膰 dooko艂a zafundowa膰
z papieru, z papieru, z papieru, z papieru, z papieru, z papieru
, z papieru, z papieru, z papieru, 艣wiat?
Alex Zanderow


G贸ra
Offline Profil E-mail  
 
 Temat postu: Re: Geopolityka w 艣wiatach fantasy
PostWys艂any: Sob, 07 Mar 2015, 20:51 
艁ysiej膮cy M臋drzec
Awatar u偶ytkownika

Do艂膮czenie: Pon, 29 Pa藕 2007, 11:58
Posty: 2632
Miejscowo艣膰: Z艂oty Stok
Wszystko to niestety gdybania takie. Dos艂ownie tak samo realne jak nasze rozgrywki przez skype. By艂y realistyczne przy kreowania 艣wiata fantasy. W realnym 艣wiecie nie jest to takie proste jak klikni臋cie i przekolorowanie pewnego obszaru.

_________________
Kobieta nadzwyczajna od kobiety zwyczajnej r贸偶ni si臋 tym, 偶e kobieta zwyczajna ma tyle rozumu co kura, natomiast kobieta nadzwyczajna, tyle co dwie kury. - Konfucjusz
Fortuna to niesta艂a dziwka zwariowana na punkcie ironii - Konowa艂

Powiedz mi, a zapomn臋. Poka偶 mi, a zapami臋tam. Pozw贸l zrobi膰, a zrozumiem - Konfucjusz

Ka偶dy szczeg贸艂 ma znaczenie - G. Cook
Azat


G贸ra
Offline Profil E-mail  
 
 Temat postu: Re: Geopolityka w 艣wiatach fantasy
PostWys艂any: Pi膮, 07 Wrz 2018, 09:30 
Przybysz

Do艂膮czenie: Pi膮, 01 Cze 2018, 06:48
Posty: 3
The article is very interesting to know it.









喔腹喔曕福喔氞覆喔勦覆喔`箞喔


G贸ra
Offline Profil E-mail  
 
Wy艣wietl posty z poprzednich:  Sortuj wed艂ug  
Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 19 posty(贸w) ] 

Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina


Kto jest na forum

U偶ytkownicy przegl膮daj膮cy to forum: Brak zarejestrowanych u偶ytkownik贸w oraz 1 go艣膰


Nie mo偶esz zak艂ada膰 nowych temat贸w na tym forum
Nie mo偶esz odpowiada膰 w tematach na tym forum
Nie mo偶esz edytowa膰 swoich post贸w na tym forum
Nie mo偶esz usuwa膰 swoich post贸w na tym forum
Nie mo偶esz dodawa膰 za艂膮cznik贸w na tym forum

Szukaj:
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group