Witaj, Nieznajomy

Forum wykorzystuje tzw. mechanizm ciasteczek (ang. cookies). U偶ywaj膮c forum wyra偶asz zgod臋 na ich przechowywanie w pami臋ci przegl膮darki i twojego komputera. Je偶eli nie zgadzasz si臋 na ich wykorzystanie, zmie艅 ustawienia przegl膮darki.

Ostatnia wizyta: Obecny czas: Nie, 22 Wrz 2019, 15:40


Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina




Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 4 posty(贸w) ] 
Autor Wiadomo艣膰
 Temat postu: Rzucanie w przesz艂o艣膰
PostWys艂any: Czw, 30 Sty 2014, 14:48 
W艂ochata dzidzia
Awatar u偶ytkownika

Do艂膮czenie: Wto, 29 Kwi 2008, 13:14
Posty: 1813
Miejscowo艣膰: Pozna艅
Musz臋 przyzna膰, zainspirowa艂o mnie czytanie kt贸rego艣 z licznych promuj膮cych Fate/Fudge post贸w Yavina, gdzie m贸wi艂 o tym, 偶e je艣li chcesz sprawdzi膰, czy gracz ma co艣 przy sobie, co nie zosta艂o wcze艣niej nigdzie wspomniane, a nie jest wymienione w wyposa偶eniu (bo np. gracze wymieniaj膮 tylko par臋 przedmiot贸w pod k膮tem konkretnych aspekt贸w), rzu膰 na to. Ot, rzut na ekwipunek.

Pierwsza my艣l: g艂upota, przesada. Przecie偶 to, czy posta膰 ma co艣 przy sobie, jest zdeterminowane wcze艣niej, rzuty s膮 po to, 偶eby sprawdza膰 czy jakie艣 dzia艂anie si臋 uda艂o, losowanie nie powinno tak dominowa膰 gry. Ale potem si臋 okazuje, 偶e przecie偶 zosta艂o to wymy艣lone du偶o wcze艣niej!

Najpierw na my艣l przychodz膮 testy na wiedz臋 w d20, czyli generalnie DeDekach. Losowaniem sprawdzamy, czy posta膰 pozna艂a kiedy艣 dane fakty, 偶eby teraz, gdy ich znajomo艣膰 jest potrzebna, przypomnie膰 je sobie. Jest to tak zrobione dlatego, 偶e wiedza postaci nie mo偶e by膰 uto偶samiana z wiedz膮 gracza, tak samo jak umiej臋tno艣ci walki nie s膮 i... czemu by nie zrobi膰 tego samego z pami臋taniem o ekwipunku? Mo偶e by膰 kwesti膮 szcz臋艣cia, 偶e jako ekscentryk z syndromem zbieracza bohater akurat ma przy sobie niezb臋dny przedmiot, nawet je艣li gracz by o tym nie pomy艣la艂 - ale daje to mo偶liwo艣膰 rozwijania historii w ciekawy spos贸b z komicznym akcentem. Z drugiej strony przesadnie "randomizuje" gr臋 a przez to nieraz uzale偶nia j膮 tylko od widzimisi臋 MG bez my艣lenia i zaanga偶owania ze strony gracza, kt贸rego powodzenie mo偶e w kulawych przypadkach zale偶e膰 od samego szcz臋艣cia, a nie decyzji?

No i mo偶emy doj艣膰 w og贸le do rozm贸w o determinizmie. Bo je艣li w takowy si臋 bawi膰, to musieliby艣my uzna膰, 偶e powodzenie ciosu w walce te偶 jest uzale偶nione od konkretnych czynnik贸w, z kt贸rych do ka偶dego musieliby艣my przywi膮za膰 wag臋 i wszystko hardo wyliczy膰. Zamiast anga偶owa膰 w gr臋 komputery kwantowe i potencjalne teorie wszystkiego, 偶eby pobawi膰 si臋 w demona Laplace'a, rzucamy ko艣膰mi, wykorzystuj膮c mechanik臋 gry. Wi臋c w innym systemie mechanika mo偶e pozwala膰 na traktowanie przedmiot贸w posiadanych przez posta膰 w kategoriach prawdopodobie艅stwa czy wr臋cz statystyki.

Gdzie powinna le偶e膰 granica determinizmu w RPG?

_________________
Wioska Anduina stan臋艂a otworem dla podr贸偶nik贸w i awanturnik贸w - zawitaj do niej czym pr臋dzej!


G贸ra
Offline Profil E-mail  
 
 Temat postu: Re: Rzucanie w przesz艂o艣膰
PostWys艂any: Czw, 30 Sty 2014, 17:45 
Zapewne jest czarodziejem
Awatar u偶ytkownika

Do艂膮czenie: 艢ro, 10 Sty 2007, 14:10
Posty: 4259
Miejscowo艣膰: Szczecin
Ciekawy pomys艂, kt贸ry w sumie m贸g艂by rozwi膮za膰 niekt贸re spory na kwestii. Kilka razy zdarzy艂o mi si臋, jako graczowi, zapomnie膰 o czym艣 oczywistym, a potem MG upiera艂 si臋, 偶e skoro nie napisa艂em tego wyra藕nie w ekwipie to tego nie mam. Przyk艂adowo by艂o tak z mask膮 przeciwgazow膮, w momencie gdy wrogowie zacz臋li wrzuca膰 granaty gazowe do pokoju, w kt贸rym byli艣my. Odpowiedni rzut m贸g艂by w takim przypadku zadecydowa膰 czy rzeczywi艣cie, pami臋tali艣my o czym艣 tak kluczowym jak maska przeciwgazowa.

Ale co艣 takiego uzna艂bym wy艂膮cznie jako ostateczno艣膰, co艣 do rozwi膮zywania sytuacji konfliktowych. No bo przecie偶 nie mo偶na uzna膰, 偶e ca艂y ekwipunek jest wyimaginowany, a to co akurat przy sobie posiadamy zale偶y od wyniku rzutu.

Dla mnie losowo艣膰 powinna by膰 ograniczona do tylko do sytuacji istotnych, tak jak to na og贸艂 jest w wi臋kszo艣ci grach. Walka, przekonywania, skradania, nag艂e wypadki - to s膮 sytuacje, gdzie prawdopodobie艅stwo sukcesu jest testowane. Wpychanie tego do innych dziedzin gry jest przesad膮. A偶 przypomina mi si臋 stary kadr z R(otfl) Playing Games, kt贸ry idealnie pokazuje co by by艂o jakby艣my wszystko mieli rozpatrywa膰 rzutem:
Image


Ostatecznie, warto te偶 pomy艣le膰 po co tak naprawd臋 gracie. Ja nie wiem. Wiem po co ja gram, a mianowicie by si臋 dobrze bawi膰. I w艂a艣nie w ramach dobrej zabawy rozpatruj臋, ka偶d膮 decyzj臋 w czasie sesji. Jak bardzo czynnik losowo艣ci ma wp艂yw na wasz膮 zabaw臋? Jak bardzo jeste艣cie w stanie skomplikowa膰 mechanik臋, by nadal czerpa膰 z niej przyjemno艣ci? No i czy takie co艣 nie popsuje uprzednio przygotowanej sesji? Pomy艣lcie, 偶e w moim przypadku MG mia艂 jaki艣 pow贸d, by upiera膰 si臋 przy tym, 偶e nie mamy masek. Inaczej wydarzenia mog艂yby p贸j艣膰 nie po jego my艣li, a my mogliby艣my otrzyma膰 histori臋 mniej ciekaw膮 ni偶 by艂a planowana. Najwa偶niejszy jest zdrowy rozs膮dek

_________________
"Magii si臋 nie pije" (Kruk)
Ch艂eptar
Image


G贸ra
Offline Profil E-mail  
 
 Temat postu: Re: Rzucanie w przesz艂o艣膰
PostWys艂any: Czw, 30 Sty 2014, 19:01 
Typowy leming
Awatar u偶ytkownika

Do艂膮czenie: Nie, 08 Sty 2012, 17:02
Posty: 1294
Miejscowo艣膰: 艁贸d藕
Gra艂em z Mistrzami preferuj膮cymi oba warianty ("gracie antyterroryst贸w, ale 偶aden z was nie wspomnia艂 偶e bierze kamizelk臋 kuloodporn膮 na akcj臋" oraz "tak, tak, masz przy sobie stosowny dokument") i zdecydowanie bardziej podoba mi si臋 to drugie podej艣cie (czyli to co posta膰 ma przy sobie, to to, co w danym 艣wiecie mie膰 powinna, gracz nie musi o tym pami臋ta膰). Natomiast rzuty ograniczy艂bym do sytuacji o kt贸rej m贸wi艂 Ptakuba: gram kleptomanem, nie jest oczywiste 偶e mam przy sobie np. no偶yczki, ale jest to potencjalnie mo偶liwe, wi臋c rzuc臋 kostk膮

_________________
Do not follow where the path may lead 鈥 go instead where there is no path and leave a trail.

Danger? Hah! I walk on the wild side! I laugh in the face of danger! Ha! Ha! Ha!

Wioska: Senzavir "Aval" Seremeneth
Magiczny Spisek: Nasira Hariri


G贸ra
Offline Profil  
 
 Temat postu: Re: Rzucanie w przesz艂o艣膰
PostWys艂any: Czw, 23 Maj 2019, 12:02 
Osadnik

Do艂膮czenie: Pon, 18 Mar 2019, 09:12
Posty: 47
Dok艂adnie tak jak przedm贸wca napisa艂 ;)



________________________
https://www.bizuteriapiotrowski.pl/


G贸ra
Offline Profil E-mail  
 
Wy艣wietl posty z poprzednich:  Sortuj wed艂ug  
Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 4 posty(贸w) ] 

Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina


Kto jest na forum

U偶ytkownicy przegl膮daj膮cy to forum: Brak zarejestrowanych u偶ytkownik贸w oraz 1 go艣膰


Nie mo偶esz zak艂ada膰 nowych temat贸w na tym forum
Nie mo偶esz odpowiada膰 w tematach na tym forum
Nie mo偶esz edytowa膰 swoich post贸w na tym forum
Nie mo偶esz usuwa膰 swoich post贸w na tym forum
Nie mo偶esz dodawa膰 za艂膮cznik贸w na tym forum

Szukaj:
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group